Dag 29 Mammoth Lakes - El Portal (Yosemite) - Reisverslag uit El Portal, Verenigde Staten van frankcharon - WaarBenJij.nu Dag 29 Mammoth Lakes - El Portal (Yosemite) - Reisverslag uit El Portal, Verenigde Staten van frankcharon - WaarBenJij.nu

Dag 29 Mammoth Lakes - El Portal (Yosemite)

Door: Charon

28 Juni 2014 | Verenigde Staten, El Portal

Vandaag hadden we om 7 uur de wekker gezet aangezien we voor Yosemite nog even een stukje wilden omrijden om naar Bodie te gaan. Ze zeggen dat Bodie een spookstadje is waar vroeger zo'n 10.000 man woonden en wat nu helemaal verlaten is. Ze zeggen dat het wel de moeite waard is, dus daarom vandaag maar een stuk omrijden en vroeg ons bed uit. Bij dit hotel was het ontbijt inbegrepen maar het was echt helemaal niks en er was ook helemaal geen plek om te zitten. Dus alleen een glas jus d'orange genomen en dan eerst maar langs de supermarkt. Gisteravond hadden we al gezien dat ze hier bij de supermarkt stokbroden hadden, dus maar even snel 2 stokbroden en wat ijs voor in de koelbox gehaald. We hadden allebei nog niet zo'n honger, dus maar meteen doorgereden richting Bodie. Op internet hadden we al gezien dat je maar via 2 wegen Bodie kon bereiken, via een normale weg die de laatste 2 mijl onverhard was of via een zeer slechte onverharde 10 mijl lange weg. Het plan was om via de normale weg te rijden, maar voor we er eigenlijk erg in hadden stuurde de TomTom ons via de slechte onverharde weg. Eenmaal bij die weg aangekomen stond er ook een bord 'Danger, very rough road'. Aangezien we geen zin hadden om weer om te moeten draaien besloten we toch om maar gewoon die weg op te gaan. We konden altijd nog omdraaien als het echt niet zou gaan. Nou als ze dit al een 'rough road' noemen dat hebben ze zeker nog nooit in Monument Valley en de Apache Trail gereden. Het was inderdaad onverhard en het hobbelde redelijk maar dat was dan ook alles. Al gauw kwamen we aan in Bodie en als je aan komt rijden zie je alleen een paar oude houten huisjes midden in een vallei en verder niks. Nadat we weer 10 dollar entree hadden betaald (die Amerikanen willen echt overal geld aan verdienen!) konden we door rijden. Je moest je auto verderop parkeren aangezien je niet met je auto door de 'straten' van Bodie mag rijden. Doordat er 2x brand is geweest in Bodie staat er nog maar zo'n 10% van de oude huisjes. Echt bizar om die oude huisjes te zien staan en de staat ervan. Alles is ook precies nog zo zoals ze het tientallen jaren geleden hebben achtergelaten. De meeste huizen kun je niet in omdat ze in zo'n slechte staat verkeren maar bij 1 huisje en een kerkje kun je wel naar binnen en het is echt bizar om te zien hoe die mensen vroeger leefden. Na een kwartiertje begon er een uitleg over hoe het vroeger in Bodie was. 90% van de bevolking bestond uit mannen (mijnwerkers) en de rest was vrouw en een aantal daarvan waren getrouwd en de rest waren hoertjes. In dit kleine dorp had je 65 saloons en als er een eerlijk vuurgevecht was werd degene die het overleefde niet vervolgd. Alles kon en mocht in Bodie. Echt leuk om daar even rond te lopen en om het verhaal te horen en het is inderdaad nu echt een spookstadje. Na een uurtje hadden we het wel gezien en nadat we een broodje hadden gegeten bij de auto zijn we verder gaan rijden richting Yosemite. De weg die we namen naar de ingang van het park is van begin juni tot en met september/oktober open in verband met de sneeuw die daar in de winter valt. Onderweg nog even gestopt bij een mooi meer en Frank heeft er even met z'n voeten in gestaan maar het was toch nog best wel koud. Ook bizar hoe de temperatuur steeds veranderde. Eenmaal boven op de berg was het maar zo'n 19/20 graden en onder in de vallei was het 33/34 graden. In Yosemite zijn we nog naar een aantal bekende uitkijkpunten geweest, maar heel eerlijk vonden we Yosemite allebei geen leuk park. Het is op zich wel mooi, maar het is voornamelijk heel groen met bergen en rotsen. We hadden het allebei eigenlijk wel een beetje gehad dus we zijn toen maar naar ons hotel net buiten het park gereden. Het hotel was echt in de middle of nowhere en buiten ons hotel was er verder ook helemaal niks. Voor WiFi moest je hier betalen dus dat vonden we een beetje onzin. Ik heb toen geprobeerd onze Amerikaanse sim kaart in mijn telefoon te doen maar je had hier helemaal geen bereik en kon ook niet sms'en of bellen. Dus dan maar een nachtje zonder telefoon. Uiteindelijk bij het 'restaurantje' nog maar even een hamburger gegeten want veel meer hadden ze hier ook niet. Gelukkig zenden ze morgenochtend wel voetbal uit want op onze kamer kunnen we dit alleen zien op een Spaanse zender. Voor de rest weer beetje tv gekeken en op tijd gaan slapen.

• 30 Juni 2014 - 08:06

Inge:

Fijn weer van jullie te horen! Waren een beetje verwend met alle contact momentjes, dus was het nu even "afzien". (En je kent je mumske)
    Nog even en dan zien we elkaar op Schiphol!
    Fijne dag! X

• 30 Juni 2014 - 08:52

Marianne:

Weer leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en doen. De rode draad in alle verhalen blijven de stokbroden, ha, ha...
    Zal zorgen dat er een verse klaar ligt als jullie thuiskomen of kunnen jullie de komende tijd geen stokbroden meer zien??
    Straks thuis gewoon alle verhalen uitprinten en bundelen en je hebt een prima boekwerk.
    Tot gauw!!! Xxxx